fredag 14. juni 2013

Sokkegarnsgensere

Hedda er lagt til side for en stund, jeg har ikke bruk for den genseren ennå likevel.
Det ligger altfor mye garn i skuffer og skap og nå skal jeg bruke noen uker til å krympe beholdningen.
Aller helst vil jeg kvitte meg med flere rester, men det er ikke hovedpoenget disse ukene. Det aller viktigste er å redusere garnmengden og samtidig lage noe jeg har lyst til.
Først ut er et par gensere strikket med sokkegarn. Den røde er stort sett rester etter Singing in the rain som jo også var et resteprosjekt. Her er de forskjellige røde blandet i en salig blanding uten mål eller mening. Jeg skiftet bare farge når tråden tok slutt, enkelt og greit.
Den blå er strikket med  samme garnfarge hele veien bare brutt av noen få turkise striper nede på bol og ermer.
Sokkegarnsgensere tror jeg meg må være supre for aktive barn og mødre. Garantert kløfrie og behagelige å ha på seg og lette å vaske.
Oj, la du merke til at jeg skrev mødre ? Kanskje det heller burde stått foreldre ? Uten å gå nærmere inn i kjønnsrolledebatten lurer jeg bare på om vi virkelig er kommet dit hen at det er like selvfølgelig for menn som  for kvinner å sørge for barnas klesvask?



Begge to er strikket med utgangspunkt i Raglangenser i dobbelt 2-trådsgarn fra boka Strikk til nøstebarn av Kathrine Gregersen
Rød genser:  ca str 2 å
P. nr. 4 og jeg har brukt 210 gr, forskjellig sokkegarn.

Blå genser: ca str 4 år,
P. nr 3 til opplegg, 3,5 til vrangbord og 4,5 til resten - 260 gr
Jeg fant ut at når jeg strikker vrangborden med to farger blir ofte oppleggskanten for løs så jeg må til å stramme og trekke i tråden i etterkant for å få den passe stram. Det er mye enklere og smartere å gå ned i pinne størrelse og få  det passe stramt med en gang.

2 kommentarer:

  1. Kjempefine gensere med glade farger. God idé å bruke dobbel tråd - så krymper jo lageret fortere. God helg Marit!!!

    SvarSlett
  2. Så fine! Jeg syns ofte sånn flerfarga garn blir litt rotete, men disse fungerte jo kjempe fint!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommetar!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.